Wind: Επιπτώσεις από την επιβολή ειδικού φόρου στην Καρτοκινητή Τηλεφωνία

Επιτείνει την κοινωνική ανισότητα:  Η επιβολή ενός τέτοιου φόρου θα έχει επιπτώσεις στις πλέον ευαίσθητες ομάδες καταναλωτών, από τις οποίες θα περιορίσει ουσιαστικά το δικαίωμα στην ισότιμη διαβίωση και επικοινωνία. Αναφερόμαστε κυρίως σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες όπως οι φοιτητές και οι ηλικιωμένοι (που στο σύνολό τους αποτελούν το 53% των χρηστών καρτοκινητής τηλεφωνίας), και σε χρήστες ασθενέστερου κοινωνικού και οικονομικού επιπέδου (57% των χρηστών της καρτοκινητής τηλεφωνίας) οι οποίοι θα επιβαρυνθούν περισσότερο από ένα τέτοιο φόρο.

WIND_logoΌπως κατέδειξε η τελευταία έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και της ICAP Group, η προσιτή τιμή απόκτησης βασικών υπηρεσιών προπληρωμένης κινητής και η μη αναγκαία προσκόμιση εγγράφων (ΑΦΜ κ.α.) κατέστησαν το κινητό τηλέφωνο προσβάσιμο σε ηλικιακά νέους πολίτες, οικονομικούς μετανάστες και γενικότερα κοινωνικές ομάδες χωρίς δυνατότητα αγοράς υπηρεσιών σταθερής τηλεφωνίας.

Ένας αντίστροφα προοδευτικός φόρος: Η φορολογική κλίμακα που προτείνεται δεν είναι αναλογική της χρήσης κινητής τηλεφωνίας με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται δυσανάλογα οι ομάδες χαμηλών εισοδημάτων.

Ένταξη της κινητής τηλεφωνίας και δη της καρτοκινητής σε ομάδες προϊόντων ειδικών κατηγοριών: Σε ειδικές περιπτώσεις, επιβάλλονται επιπλέον φόροι και δασμοί σε συγκεκριμένα αγαθά (π.χ. αλκοόλ, τσιγάρα). Η ένταξη της καρτοκινητής σε αυτήν την κατηγορία αγαθών είναι ένα κοινωνικά άδικο φορολογικό μέτρο, καθώς: (1) οι τηλεπικοινωνίες αποτελούν βασικό κοινωνικό αγαθό πού αναβαθμίζουν το βιοτικό επίπεδο (2) η καρτοκινητή εξυπηρετεί ευαίσθητες ομάδες καταναλωτών, κυρίως χρήστες με χαμηλά εισοδήματα.

Πρόκειται για μεροληπτικό και παραπλανητικό μέτρο:

  • Η επιβολή επιπλέον φόρου στην καρτοκινητή συνιστά διάκριση. Ζημιώνει άδικα την επικοινωνία μέσω καρτοκινητών τηλεφώνων, αντίθετα όμως αφήνει ανέγγιχτες άλλες μορφές επικοινωνίας, όπως την τηλεκάρτα, οι οποίες την υποκαθιστούν σε πολλές περιστάσεις.
  • Παραπλάνηση του καταναλωτή: η επιβολή τέλους στα καρτοκινητά θα προκαλέσει το παράδοξο ο συνδρομητής καρτοκινητής τηλεφωνίας να αγοράζει κάρτα ανανέωσης χρόνου ομιλίας αξίας 10€ αλλά να παίρνει πραγματική αξία μειωμένη κατά 31% (19% ΦΠΑ + 12% ειδικό τέλος).
  • Η Ελλάδα έχει ήδη πρωτοτυπήσει αρνητικά παγκοσμίως αφού στην περίπτωση του ειδικού φόρου-τέλους συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας που έχει ήδη επιβάλλει, o 19% ΦΠΑ επιβάλλεται επιπλέον του ειδικού φόρου-τέλους, δηλαδή έχουμε φόρο επί του φόρου

Επιπτώσεις στην ανάπτυξη του κλάδου και στην ανάπτυξη των επενδύσεων:

  • Για να επιτελέσει η κινητή τηλεφωνία το ρόλο της ως κινητήρια δύναμη ανάπτυξης της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας της χώρας είναι σημαντικό να παραμένει χαμηλό το συνολικό κόστος χρήσης κινητών υπηρεσιών. Στη μείωση του συνολικού κόστους τηλεπικοινωνιών προς τον Έλληνα καταναλωτή συνεισφέρει και η μείωση της φορολογίας του καταναλωτή για υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας.
  • Η χώρα μας έχει την υψηλότερη φορολογία για την κινητή τηλεφωνία (ειδικό τέλος συν ΦΠΑ) από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (κατέχει την 1η θέση στο ποσοστό φόρων στο συνολικό κόστος κατοχής κινητού, το οποίο φτάνει το 26%) και για το λόγο αυτό διατηρεί σε υψηλά επίπεδα τις τιμές συγκριτικά με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι η μόνη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση στην οποία επιβάλλεται ο ειδικός φόρος (τέλος συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας) σε όλους τους συνδρομητές συμβολαίου.
  • Παγκοσμίως οι μόνες χώρες που επιβάλλουν υψηλότερη φορολογία στην κινητή τηλεφωνία από την Ελλάδα, (προ της νέας αύξησης του φόρου) είναι η Τουρκία, η Τανζανία, η Ουγκάντα, η Βραζιλία, η Ουκρανία, η Ζάμπια, η Δομινικανή Δημοκρατία και το Εκουαδόρ.
  • Οι μειώσεις των τιμολογίων των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας τα τελευταία χρόνια, αντισταθμίσθηκαν με αυξήσεις στον ειδικό φόρο-τέλος συνδρομητών, με συνέπεια το τελικό κόστος καταναλωτή να αυξηθεί, όπως συνέβη π.χ. το 2007.
  • Η επιβολή επιπρόσθετων φόρων στη χρήση υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας θα επιφέρει περαιτέρω μείωση των εσόδων των παρόχων (ειδικά σε μία εποχή που έχει μειωθεί η χρήση κινητού λόγω της οικονομικής κρίσης), γεγονός που θα οδηγήσει σε μείωση των κονδυλίων που διατίθενται για επενδύσεις στην ανάπτυξη προηγμένου δικτύου και καινοτόμων υπηρεσιών και λύσεων. Υπενθυμίζεται ότι στο σύνολο της οικονομίας, το α’ τρίμηνο του 2009, οι επενδύσεις στο μηχανολογικό εξοπλισμό μειώθηκαν κατά 23,4% έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2008 (με βάση στοιχεία της Ε.Σ.Υ.Ε.), αποτελώντας βραχυπρόθεσμα τον κύριο παράγοντα ύφεσης στην οικονομία και υπονομεύοντας μακροπρόθεσμα την αύξηση της παραγωγικότητας. Η επιβάρυνση ενός δυναμικού κλάδου όπως η κινητή τηλεφωνία δεν διευκολύνει την κατάσταση.
  • Να σημειωθεί ότι από το 2006 μέχρι σήμερα, μια σειρά κυβερνητικών αποφάσεων έχει επιφέρει σημαντικές επιβαρύνσεις στον κλάδο της κινητής τηλεφωνίας που οδηγούν στη σημαντική μείωση των κονδυλίων που διατίθενται για επενδύσεις: (1) η επαναδειοδότηση των δικτύων κινητής τηλεφωνίας, σύμφωνα με το νόμο 3431/2006, έχει επιφέρει ένα κόστος της τάξης των 8.000.000€ ανά εταιρεία, (2) έχει επιβληθεί ειδικός φόρος-τέλος συνδρομητών συμβολαίου κινητής τηλεφωνίας (3) προτείνεται σχέδιο νόμου για την ταυτοποίηση των χρηστών καρτοκινητών (4) και τώρα κατατίθεται η πρόταση επέκτασης του ειδικού φόρου-τέλους στην καρτοκινητή τηλεφωνία.
  • Τέλος, δεδομένου ότι το κινητό τηλέφωνο δεν αποτελεί μόνο συσκευή κινητής τηλεφωνίας αλλά και μέσο πρόσβασης στο internet, ο ειδικός φόρος-τέλος που έχει επιβληθεί στους συνδρομητές συμβολαίου και η προτεινόμενη πρόσθετη φορολόγηση σημαίνουν ότι η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στον κόσμο που φορολογεί με ειδικό καθεστώς την πρόσβαση των πολιτών της στο διαδίκτυο. Είναι παράδοξο το γεγονός ότι ενώ η ίδια η πολιτεία έχει θέσει ως εθνικό στόχο την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας και την ισότιμη πρόσβαση όλων των πολιτών σε νέες τεχνολογίες, παράλληλα λαμβάνει μέτρα που ουσιαστικά αντιτίθενται στην επίτευξη αυτού του στόχου.

Η ανταγωνιστική θέση της χώρας:  Η περαιτέρω φορολόγηση της κινητής τηλεφωνίας (συμβολαίου και καρτοκινητής) συνιστά επιπλέον συγκαλυμμένη φορολόγηση με αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους στις επιχειρηματικές συναλλαγές στη χώρα. Είναι γνωστό ότι οι επιχειρήσεις είναι σημαντικοί χρήστες της κινητής τηλεφωνίας.

You may also like...

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *